onsdag 14 december 2011

Mia Andersson 3/11 -11

Seminarium med Mia där hon berättar om pedagogisk dokumentation på solgläntans förskola i Hisings backa. Allt börjar med ett aktivt lyssnande.Projektet handlar om vatten och bubblor. Att blåsa bubblor "traditionellt" blåsa bubblor i skålar, att ta fram staffli och måla bubblor, hur ser bubblor egentligen ut när man målar på papper ? är det bara runda cirklar eller ?. Vart tar bubblorna vägen , kan jag fånga några?. Hur gestaltar jag något som är det jag ser,men ändå inte något jag kan ta på ?! Frågorna är så många , men Mia beskriver en lätt  övning som jag aldrig har funderat på, häll diskmedel i vattenpölarna efter regn, ta ett sugrör och blås allt vad du orkar !

Som sagt , alla medel är tillåtna bara de ger mer kunskap om allt vi inte vågar pröva, vad kan hända ? ingenting mer än att vi blir ännu mer nyfiken på det vi inte vet och vill ha svar på ! Det Mia pratar om är det "forskande barnet" som absolut hela tiden måste mötas av en "lika viktig forskande" pedagog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar